علت نچسب بودن تفلون چیست؟

بازسازی ظروف تفلون

بازسازی

دلیل نچسب بودن تفلون چیست؟

 

حتماً نام ظروف تفلون را زیاد شنیده‌اید. تفلون یک ماده پلیمری است که به داشتن ویژگی‌های خاص در ساختن ظرف پخت‌وپز از آن استفاده می‌شود. در صنعت نام تخصصی تفلون پلی تترافلوئورواتیلن است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با این یار همیشگی آشپزخانه بیشتر آشنا کنیم. اگر ظروف شما نچسب بودن خود را از دست داده اصلاً نگران نباشید، بازسازی تفلون تخصص ماست و نیاز به هزینه مجدد برای خرید آن‌ها نیست چون سنتر سرویس بازسازی قابلمه و ماهیتابه شما را به بهترین شکل ممکن با ارزان‌ترین قیمت برای شما انجام می‌دهد.

 

سؤالاتی که در این مقاله پاسخ آن‌ها را میابید:

 

  • تاریخچه ظرف تفلون
  • پلی تترافلوئورواتیلن یا تفلون PTFE چیست ؟
  • ویژگی‌های مختلف تفلون چیست؟
  • تفلون PTFE را چگونه به سطح ظروف می‌چسبانند؟
  • چرا غذا به تابه می‌چسبد؟
  • ظروف نچسب چگونه ساخته می‌شوند؟

 

تاریخچه

 

در سال ۱۹۳۸ پلانک در شرکت “دوپونت” آمریکا ماده‌ای پلیمری به نام پلی تترافلوئوراتیلن (PTFE) را کشف کرد و با نام تجاری تفلون آن را وارد صنایع غذایی و پزشکی کرد.

این ماده نوعی پوشش نچسب وعایق الکتریسیته است با مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا در مقابل اسیدها و بازها. تفلون در مقایسه با پوشش‌های نچسب دیگر از بالاترین ضریب نچسبی برخوردار است. اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا تفلون را به عنوان پوشش مجاز در ظروف پخت غذا تأیید کرده است.

 

پلی تترافلوئورواتیلن یا تفلون PTFE چیست؟

 

دلیل نچسب بودن تفلون چیست؟

دلیل نچسب بودن تفلون چیست؟

 

از آنجایی‌که این تفلون به ندرت توسط بدن انسان دفع می‌شود در پزشکی کاربرد دارد و از آن در ساخت اعضای مصنوعی بدن انسان استفاده می‌شود. وزن سبک با ساختاری محکمی دارد.

پلی تترا فلوئورواتیلن PTFE طیف حرارتی گسترده‌ای دارد از ۲۶۰- الی ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد. پلی تترافلوئورواتیلن دی الکتریک عالی و غیر سمی است.

از جمله ویژگی‌های تفلون ترکیب با افزودنی‌ها برای بالا رفتن سختی و دوام است. پلی تترافلوئورواتیلن PTFE در ساخت قطعات صنایع پتروشیمی کاربرد دارد که با اسیدها و بازهای قوی در تماس هستند.

از تفلون را به عنوان آب بند و گازبند هم به‌کار می‌برند. به دلیل داشتن مقاومت حرارتی بالا در فیلترها و سایر قطعاتی که نیاز به تحمل حرارتی بالا دارند هم استفاده می‌شود.

 

ویژگیهای مختلف تفلون

 

تفلون جزء پلاستیک‌های گرمانرم است که اغلب به عنوان پوشش سطحی نچسب استفاده می‌شود. از جمله خواص پلی تترا فلوئورواتیلن: دمای کاری گسترده، خاصیت خودروانکاری و مقاومت شیمیایی خیلی خوب و استفاده گسترده در صنعت است.

نام‌های دیگر تفلون: آلگوفلون، اریفلون، فلوئن، هالون، هاستافلون. تفلون در هیچ حلالی قابل حل نیست و دمای ذوب آن در حدود ۳۳۵ درجه سانتی‌گراد است.

تفلون خواصش را در دماهای بسیار پایین هم حفظ می‌کند به همین دلیل در صنایع مهمی مثل هوا فضا و صنایعی که به کار در دمای پایین نیاز دارند مثل آب بندی مخازن نیتروژن مایع در دمای ۱۹۶- درجه و هیدروژن مایع ۲۵۳- کاربرد دارد. تفلون اصطکاک پایینی دارد و این هم یکی از عواملی است که باعث شده مورد توجه قرار گیرد.

در برابر اشعه UV بسیار مقاوم بسیار خوبی دارد و به مرور زمان خواص خود را از دست نمی‌دهد. تفلون نسبت به رطوبت هوا حساس نیست و مقاومت الکتریکی بالایی دارد. تفلون حتی در دماهای کم مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد.

 

طریقه چسباندن تفلون PTFE به سطح ظروف

 

  1. در روش اول تفلون را تا دماهای بالا گرم کرده و سپس تحت فشار زیاد به صورت ماده‌ای مذاب به سطح ظرف می‌چسبانند. در این روش ممکن است پس از سرد شدن تفلون به صورت پوسته‌‌ای از سطح جدا شود.
  2. در روش دوم سطح پایینی تفلون PTFE را تحت تاثیر میدان الکتریکی با یون‌های پرسرعت بمب باران می‌‌کنند. با این کار خیلی از پیوندهای C و F شکسته شده و اتم‌های فلوئور جایگزین گروه‌های دیگری مثل اکسیژن که قدرت چسبندگی بالایی به سطوح دارند می‌شوند. در صورت نبود اتم‌های جانشین، کربن‌ها با هم پیوند دوگانه تشکیل داده و یک زنجیره هیدروکربن غیر اشباع تشکیل می‌دهند که برخلاف زنجیره قبلی چسبنده است.

 

چرا غذا به ماهیتابه می‌چسبد؟

 

اگر تابه شما قدیمی است و زیاد از آن استفاده کرده‌اید و به احتمال زیاد صدها بار آن را شسته اید. هر بار که سطح آن را تمیز کردید کمی آن را خراش دادید.

خراش‌ها سطح را زبرتر می‌کند و باعث می‌شود مواد خوراکی به سطح تابه بچسبند. در واقع هرچه بیشتر ماهیتابه را بشویید، دفعه بعد باید بیشتر آن را بشویید و این یک دور باطل است!

 

ظروف نچسب چگونه ساخته می‌شوند؟

 

دلیل نچسب بودن تفلون چیست؟

دلیل نچسب بودن تفلون چیست؟

 

فرآیند ساخت تابه‌های آلومینیومی با پوشش تفلون:

 

شستشو و آبکشی دو مرحله‌ای با اسپری: تابه‌های آلومینیومی بدون پوشش با یک پاک کننده قلیایی ملایم با استفاده از یک شلنگ فشار بالا اسپری می‌شوند، سپس دوباره با آب داغ با فشار بالا اسپری می‌شوند. این مرحله اولیه روغن و کثیفی را از بین می‌برد و قسمت‌های خالی کاملاً تمیز و آماده ساخت هستند.

 

شستشو و خشک کردن: قسمت‌های خالی با آب داغ شسته شده و خشک می‌شوند.

 

سنگ‌ریزی: سنگ‌ریزه‌های سخت و تیز روی آلومینیوم برای زبری سطح آن با استفاده از یک سانتریفیوژ برای پراکندگی یکنواخت آن در سراسر آلومینیوم ریخته می‌شوند.

 

شستشو و آبکشی: این مرحله بسیار شبیه به بخش اول است، با استفاده از همان پاک کننده قلیایی ملایم و به دنبال آن شستشو با آب داغ.

 

تمیز کردن اکسیداسیون: اسیدها و سایر مواد پاک کننده درخشان و براق آلومینیوم را باز می‌گرداند.

 

خشک کردن و پوشش تفلون: پس از خشک شدن با اسپری کردن، برس زدن یا جاری کردن آن تفلون سطح ظرف را می‌پوشاند و سپس با هوا خشک می‌شوند. پوشش تفلون روی تابه در دمای حدود ۳۷۰ تا ۳۸۵ درجه سانتی‌گراد (۷۰۰ تا ۷۲۵ درجه فارنهایت) برای حدود پنج دقیقه حرارت می‌بیند.

سنتر سرویس مرکز معتبر در بازسازی تفلون و تعمیر ظروف چدن

 

شما می‌توانید انواع ظروف چدن، تفلون، گرانیت و.. را برای تعمیر و بازسازی در چندین رنگ زیبا و با ضمانت مناسب به مرکز سنتر سرویس بسپارید. همه مواد گرانیت و چدن این مرکز دارای دوام و کیفیت بالایی هستند که توانسته اعتماد مشتریان زیادی را به این مجموعه جلب کند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنید. کارشناسان ما در سنتر سرویس آماده هستند تا با توجه به تجربیات خود شما را در زمینه تعمیر تفلون و بازسازی انواع ظروف نچسبی که دارید به خوبی راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیارتان بگذارند.

چگونه  با سنتر سرویس برای بازسازی ظروف تفلون و چدن و گرانیت تماس بگیریم؟

شما می توانید با مراجعه به سایت : سنتر سرویس و مشاهده آدرس و ساعت کاری به این مرکز مراجعه فرمایید همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس مرکز سنتر سرویس تماس بگیرید

صبر کنید تا ظرف شما سرد شود سپس هر نوع مواد غذایی با حوله کاغذی یا یک دستمال نرم کاملا پاک کنید. هرگز از اجسام فلزی در قابلمه تفلون استفاده نکنید. اجسام فلزی روی تفلون خراش ایجاد می‌کند و باعث از بین رفتن کفی تفلون می‌شوند. برای خالی کردن غذای مانده از درون تفلون از کفگیر یا قاشق چوبی یا کائوچو استفاده کنید.

هرگز درون ظرف تفلون داغ آب نریزید یا آن را در آب قرار ندهید. ظرف تفلون باید به قدری خنک شود که بتوانید با دست آن را لمس کنید. ظرف تفلون را در سینک با آب گرم خیس کنید. روی یک اسکاج نرم چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و ظرف تفلون را با آن تمیز کنید.

سپس آن را با آبکشی کرده تا مواد شوینده روی آن را از بین برود. دقت داشته باشید که برای شستشو و تمیز کردن قابلمه تفلون هرگز از تمیز کننده‌های قوی که خورنده هستند مثل وایتکس استفاده نکنید. این مواد به کفی تفلون آسیب وارد می‌کنند.

 

 

سنتر سرویس با چندین سال سابقه درخشان در زمینه بازسازی تفلون بهترین نیرو و مواد اولیه را به کار گرفته تا رضایت شما را جلب کند.

سنتر سرویس این امکان را برای شما فراهم کرده که چه در قزوین و چه در خارج از قزوین به راحتی بتوانید تعمیر ظروف تفلون خود را به ما بسپارید.

ما با تولید محصول با کیفیت و منصفانه‌ترین قیمت از دیگر رقبای خود در این زمینه پیشی گرفتیم و برندی نام آشنا را برای مشتریان وفادار خود ثبت کردیم تا اطمینان حاصل کنند که کیفیت حرف اول را در مجموعه ما می‌زند.

همچنین بخوانید دو مطلب زیر را :

  تعمیرگاه لوازم خانگی صادقیه 
  تعمیرگاه لوازم خانگی نارمک