گذری بر تاریخچه لوازم خانگی

زودپز

تاریخچه زود پز مربوط به سال ۱۶۷۹ است. یک فیزیکدان فرانسوی به نام دنیس پاپین موفق به اختراع این محصول کاربردی با عنوان ” steam digester” شد.

استیم دایجستر یا همان زودپز یک ظرف هوابندی شده است که از فشار بخار برای سرعت بخشیدن به پخت غذا استفاده می کند.

نخستین کتاب دستور غذایی برای زود پز در سال ۱۹۲۴ توسط ژوزه الکس منتشر شد و اما در سال ۱۹۹۱ دستگاه زود پز الکتریکی با محبوبیت عموم مواجه شد.

مخلوط کن

نخستین مخلوط کن به منظور تهیه انواع میلک شیک ساخته شد. استیفن پابلاوسکی در سال ۱۹۲۲ نخستین مخلوط کن را معرفی کرد.

مخلوط کن پابلاوسکی مجهز به یک ظرف و تیعه بود که به یک موتور متصل می شد.

طراحی های رقابتی از جمله مخلوط کن های وارینگ توسط فرد اوسویوس در سال ۱۹۳۷ ایجاد شد و خط تولید آن را فرد وارینگ راه اندازی کرد.

اجاق های برقی

فردی به نام ویلیام هاداوی در سال ۱۸۹۶ موفق به ساخت اجاق های برقی شد اما مردم به دلیل نبود جریان الکتریسته در بسیاری از شهرها و روستاها از این اختراع نمی توانستند بهره ببرند.

اما تاریخ اجاق های برقی القایی امروزی به سال ۱۹۰۶ باز می گرددو مربوط به زمانی است که دیوید کرل اسمیت اجاق های Kalgoorlie را ساخت

اجاق های برقی در اواخر دهه ۱۹۲۰با استقبال مردم مواجه شدند و به طوری که افراد اجاق های برقی را جایگزین اجاق های گازی کردند.

مایکرووِیو

این وسیله آشپزخانه یکی از مهم ترین اختراع های بزرگ قرن بیستم است.اختراع مایکرووِیو طی نتایج فرعی آزمایش هایی مانند رادار روی داد. در سال ۱۹۴۵، دکتر پرسی اسپنسر متوجه شد که شکلات داخل جیب لباسش در هنگام تحقیق بر روی رادارهای فعال ذوب شد.

  وی متوجه شد که می تواند از مگنترون و اشعه های مایکروویو تولید شده برای پخت غذا استفاده کند.

مگنترون ها لوله های ‌خلاء هستند که اشعه های مایکروویو تولید می‌کنند و در سیستم های راداری به کار برده می شوند.
اسپنسر در سال ۱۹۴۵ اختراع خود را به ثبت رساند و شرکت ریتون به عنوان نخستین تولید کننده این دستگاه نام گرفت.

در سال ۱۹۴۷، نخستین اجاق مایکروویو در رستورانی در شهر بوستون آزمایش شد.

همزن برقی

نخستین محصولاتی که از آن ها برای هم زدن تخم مرغ استفاده می شد، مربوط به دهه ۱۸۵۰ است اما نخستین همزن برقی ایستاده در سال ۱۹۰۸ توسط هربرت جانسون اختراع شد.

این دستگاه با همان شکل و شمایل گذشته مورد استفاده قرار می گیرد و لازم به ذکر است که در ابتدا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت و در نهایت جانسون نخستین همزن خود را با عنوان ” کیچن اید فود پریپرر” در سال ۱۹۱۹روانه بازار کرد.

سنتر سرویس مرکز تعمیرات لوازم خانگی در تهران

قطعه بانک مرکز پخش قطعات لوازم خانگی تهران – ارسال به تمام نقاط ایران